22 Kasım 2015 Pazar

Sansar Salvo Eleştirisi


Sansar Salvo Eleştirisi

            Psikopat Yazar... Sansar Salvo... Kafiye ustası, namağlup freestyler, sokağın rapçisi... Adına ne dersek diyelim, hakkında söylenebilecek en doğru ve kesin şey Sansar Salvo'nun yeraltında büyük saygı gördüğü olacaktır. Düşündürücü şarkılarıyla, kendine has flowuyla ve samimi anlatımıyla underground camiasınca kabul görmüş, birçoğumuzun playlistinden eksik olmayan bir sanatçıdır Salvo.İyi yanlarıyla, kötü yanlarıyla; kendi belleğim, mantığım ve zevklerim çerçevesinde (ben de bu kültürün içinde hem dinleyici hem mc olarak uzunca bir süre bulundum. Rastgele değil, yılların üzerimde topladığı birikimimi rehber kabul ederek) bu usta kalemi değerlendirmek istiyorum.

                Merceği hemen Salvo'nun henüz bu kadar ünlenmediği, yeraltında çok da profesyonel işler yapmadığı dönemdeki şarkılarına çevirmek istiyorum. Çok uzak değil: "Olmuyor işte Cool Edit'i tıklamakla; vokale kompresör dayamakla" zamanlarından bahsediyorum. Şarkılarında genel olarak karanlık, tehlikeli bir tema vardı. Sokaktan, çeteleşmeden, uyuşturucudan, tozlu caddelerde işleyen kirli düzenden bahsederdi. Birinci ağızdan anlatırdı adeta, doğru kelime seçimleriyle ne demek istediğini çekinmeden, açıkça söylerdi. Özellikle "180 km" başta olmak üzere, "Ağır Roman", "Ne?" ve Şehinşah'la yaptığı "Duygusal Olmaya Gerek Yok" parçalarının bende bıraktıkları ve yeri ayrıdır. Hala usanmadan dinleyebilirim çünkü para kaygısıyla değil, hip hop aşkıyla yazılmıştır bu şarkılar. O zamanki kliplerinde bile bir sokak teması vardı. Kayda alındığı dönemden itibaren belli bir zaman geçtiği için ses kalitesi günümüz piyasasına göre geri planda kalıyor ancak biz Hip Hop'ı yaşayanlar olarak biliyoruz ki rap şarkısında önemli olan ambalaj değil içeriktir. Sansar Salvo da özgün konularını içten ve akıcı anlatımıyla harmanlayarak bu cümlenin hakkını veriyordu.

                Ancak beni endişelendirmeye başladı. "24. Şarjör" albümüyle Türkiye çapında geniş kitlelere seslenmeyi başardıktan sonra, hatta bazı şehirlerde en çok dinlenenler arasında onlarca popçu içinden sıyrılarak ilk 5e girmişti, müziğini yaparken parasal kaygılarını ön plana aldığını düşünmeye başladım. "Oyunun Anlamı" olsun, "Ne Kadar Umrumda Olabilir Ki?" olsun; Salvo tarzından uzaklaşıp popülere yönelmenin sonucu olan şarkılar gibime geliyor. Sözlerinin samimiyetten mahrum olduğunu söyleyemem fakat kliplerinin beni ciddi derecede rahatsız ettiğini inkar etmeyeceğim. Zamanında sokaklarda zor şartlarda klip çekerken "Biz neysek oyuz kanıtlıyor kliplerimiz, Gören de sancak her gece bi kulüptesiniz" diyen adam parayı gördükten sonra her klibinde açık seçik kızlar oynatmaya başlıyor. "Oyunun Anlamı"yla bu konuda yitirdiğim umutlarım "Yazmak Lazım" parçasıyla tekrar alevlense de bu durum da şarkı için klip yayınlanana kadar sürdü. Sonuç yine hüsran. Ben de Sansar Salvo'yu klip alanında kendi sınırlarımın dışında tutmaya karar verdim.

                Ama buna rağmen sözlerinden taviz vermiyor. Daha karışık ve anlaşılması güç yazmaya başladı, içerik de Salvo'nun hayatıyla beraber değişti; değişmeyen şey ise kalitesi oldu. En azından son şarkısında öyle hissettim. "Yazmak Lazım" şarkısı beni bu yüzden sevindirmişti. Şarkı ilk yayınlandığında görsel olarak sadece bir resim vardı ben de defalarca gözlerimi kapatıp sözlerini anlamaya çalışarak dinlemiştim. Esrarengiz havasıyla "Psikopat Yazar"ı kaybetmediğimizi göstermiş oldu. Kendisi de söylüyordu zaten: "Psikopat yazar geri gel? Gelicem tabi..."

                Özetle paranın Salvo'yu değiştirdiğini düşünüyorum. Bize yansıttığı kadarıyla artık daha mutlu, daha ünlü. Klipte kız oynatmanın sadece gösteriş ve daha fazla görüntülenme için olduğunu söylemeye devam edeceğim ve bunun savunması kesinlikle "Amerika'da herkes oynatıyor" olamaz. Çünkü kızlarla olan ilişkisi onun özel hayatıdır, parasıyla iş için muhatap olduğu vücudundan para kazananları dinleyicinin gözüne sokmaya çalışmasını daha fazla şöhret arzusu dışında açıklayamıyorum. Bu beni rahatsız ediyor, Türkçe Rap'e yakışmaz böyle bir şey. Gözlerimdeki Salvo benim açımdan kötüye gitse de kulaklarımda kalemi hala kuvvetli. Umarım bundan sonraki çalışmalarında her anlamda rap doğasına uygun eserler verir. Kendisine başarılar diliyorum. Hip Hop, Hip Hop içindir, zaman ayırdığınız için teşekkür ederim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder